Jag, en tjuv?

Dagordningens första punk avklarad. Handlingen!
Det blev ICA, det är skönt att kunna köra självscanningen. I början när jag scannade så åkte jag alltid på avstämning, dvs fick göra som vanligt och packa upp alla varor på bandet. När kvittot sen skrivs ut ser man om det överrensstämmer med det man själv har scannat. Då var jag alltid jättenervös, "tänk om jag glömt något. Scannade jag verkligen mjölken?". Aa, sådär höll jag på. Men sen så blev man ju van och alltid så stämde det ju! Dessutom så avtog avstämningarna och nu var det ett tag sen sist.

Idag när jag lämnade fram min scanner så blev det ju givetvis en avstämning. Men jag var inte nervös. Inte ett dugg. För innan jag hade kommit fram till kassan så hade jag dubbelkollat att mjölken verkligen var scannad! Jag köper alltid flertalet liter, så det är ju så lätt att missa något, därav dubbelkollen av just den varan.

Kvittot skrivs ut... han viker det och säger: "Det stämmer visst inte. Summorna blir inte detsamma... Du har inte scannat det här brödet!" När jag möter hans blick skäms jag. Ja, jag skäms ögonen ur mig!
Men inte ett skäms på så sätt att jag känner mig skyldig, påkommen eller nåt sånt. För det här var ju en ren miss! Jag bryr mig inte ens om ifall han tror jag missat brödet medvetet eller ej.
För jag VET att jag inte glömt. Men lite "skämmigt" var det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback