Pysseldag!

55217-10

- Påskvas

Ni som känner mig, vet att jag älskar att pyssla och knåpa. En av alla underbara anledningar till att ha barn, är dels pyssleriet! Man kan också säga som så, att barnen ger pysslet ett ansikte. På flera olika sett. Barnen sätter sin prägel på ett pyssel. Som den fina Hasselgrenen min son fick göra iordning helt själv. Den blev kanonfin! Charmig. Egen. Han satte flertalet fjädrar i en sammanhängande bunt lite här och där, vilket en vuxen kanske inte skulle göra.

På bilden kan ni se våran "Påskvas" vi gjorde. Jag satte dit fjädrarna i den och sonen ville absolut ha sitt glittriga, guldägg han gjorde förra påsken! Ja visst, sa jag. Han hängde upp det och visst blev påskvasen genast mer personlig? :)

Vi har även fixat påskris som står ute i en kruka på trappen. Där sitter mestadelen av fjädrarna neråt och det beror på att mestadelen av fjädrarna satte min son dit. Härligt fint blev det! Skitsamma hur fjädrarna sitter. De sitter ju i alla fall där och ger lite färg och påskkänsla.

Det här är det skojiga med påsken. Innan vi fick barn brydde jag mig inte ett skit om påsken. Visst var det trevligt med påskmiddag och så, men inge mer. Nu har påsken fått en betydelse, även om den inte är densamma som de kristna´s.
Det urjobbiga med påsken, är de j**** påskkärringarna som kommer och plingar på och vill ge sina fina (?) målade kort (=vill ha godis och inte frukt!). Men vi har tack och lov klarat oss undan i princip varje år.
Jag kan inte låta bli att ge dem något heller, för en dag kommer det vara mina barn som går runt och plingar på hos grannarna... och då vill man ju inte ha varit den där surragatan som aldrig gav något.
Jag kan heller inte låta bli att öppna dörren, för antingen skulle de, 1. höra min son som vill öppna dörren men inte får. Eller 2. helt enkelt bli mötta av min son, som har öppnat dörren.

Jag är nöjd med dagens pyssleri, som även innebar äggurblåsning + målning. Ville dock bara offra 3 ägg idag och E vill måla mer. Så ikväll när vi var hos mormor och morfar, la jag ut en liten hint om att E vill måla ägg med dem.....

So long, eller nåt.


Kommentarer
Postat av: Jennie

Påskkärringarna! Dom var OLIDLIGA när vi bodde där vi bodde förut. Här i skärgården har jag inte sett en enda och det är Så Skönt!! :)
I höstas plingade två tjejer på och ville sälja jultidningar. Jag satte nästan i halsen! :)

Påskkram! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback