Att vänta barn....

Den här texten har jag hittat på en sida på nätet. Det finns en författare, men jag minns ej vem?
Texten är mycket bra och väldigt, väldigt tänkvärd....

"Att vänta barn är som att planera en sagolik semesterresa till Italien.
Du köper guide-böcker och gör upp underbara planer.
Colosseum, Michangelo, gondolerna i Venedig.
Du kanske lär dig några fraser på italienska. Allt är mycket spännande.

Efter månader av spänd förväntan är det äntligen dags.
Du packar dina väskor och så far du iväg. Flera timmar senare landar planet.
Flygvärdinnan kommer in och säger "Välkommen till Holland".
"Holland!" ropar du. "Vad menar ni med med Holland? Jag har beställt en resa till Italien!
Det är dit jag ska. I hela mitt liv har jag drömt om att komma till Italien."

Flygresan har ändrats. De har landat i Holland och där måste du vara kvar.
Det viktiga är att de inte fört dig till en hemsk, ful och smutsig plats full med pest, svält och sjukdomar, den är bara annorlunda.

Så du måste gå och köpa nya guide-böcker. Du måste lära dig ett nytt språk.
Du kommer att möta helt nya människor som du aldrig skulle mött annars.
Det är bara en annorlunda plats. Tempot är långsammare än i Italien; det är inte så tjusigt.
Men när du varit där ett tag och återhämtat dig så ser du dig omkring...
och du börjar lägga märke till att Holland har väderkvarnar, Holland har vackra tulpaner...
och i Holland finns till och med målningar av Rembrandt.

Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien.
De talar vitt och brett om hur underbart de hade det där.
Under resten av ditt liv kommer du att säga: "Ja, det var dit jag skulle ha rest. Det var det jag hade planerat."

Den smärtan kommer aldrig, aldrig någonsin att försvinna...
Därför att förlusten av den drömmen är en mycket betydelsefull förlust.
Men om du ägnar ditt liv åt att sörja över att du inte kom till Italien,
så blir du aldrig fri att uppskatta och njuta av det sällsamma, det underbara....med Holland".



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback