ShoppaGALEN!

Sista tiden har jag shoppat MASSOR! På tok för mycket.
Jag känner igen mönstret från när jag var 19-22 år ungefär.. då handlade jag TOKMASSOR!
Under den tiden gick jag och pratade med världens bästa terapeut-Ingrid och hon kom med "hintar" om varför jag hade ett sånt shoppa-begär.

Nu har det slagit mig att mitt nuvarande "måste-iväg-och-shoppa"-humör kan härledas till i princip samma sak som då. Ja, faktiskt.

Då handlade jag en massa för att kompensera mig själv och mitt då för jävliga liv. Shoppade jag då, glömde jag för tillfället bort hur jag egentligen mådde, vad jag hade för problem, hur jag egentligen kände. När shoppa-ruset hade lagt sig, så insåg jag att jag handlat en massa onödigt och började då må dåligt över det istället... Dåligt mående X 2. Jobbigt.
När jag sen fick hjälp med mitt egentliga problem, så löstes den här shoppamanin av sig självt.
Men nu är jag alltså åter där. Eller nej, det vill jag inte heller säga - men jag är på god väg dit jag var DÅ.

Den stora skillnaden nu mot förr, är att jag är medveten om det och har ifrågasatt VARFÖR jag håller på så här för. Det jag har kommit fram till är att det är något jag inte är nöjd med i mitt liv.

Jag är en lyckig person. Jag lever ett lyckligt liv. MEN, jag V A N T R I V S så förbannat i den här renoveringsskiten! Jag tycker det är pest att gå här bland alla verktyg, bland fogmassa, bland cementblandare, bland all skrot på gården, bland alla målarfärgsburkar, bland allt kakel... bland allt SMUTS! Jag mår ap-dåligt av det.

För att då dels komma iväg hemifrån, för att slippa vara här - så shoppar jag.
För att få ägna mina ögon åt en annan syn och använda mina tankar till annat än renovering - så köper jag nya grejer jag kan hålla på med. Titta på. Pilla med.
Mitt senaste begär är inredningstidningar. Det kryllar av dem nu. Det är Allt i hemmet, Elle Interiör, Sköna Hem, Plaza Interiör, Family living, Hem ljuva hem (tror jag den heter.. hinner ju inte ens läsa eller titta i alla!!!)

Smart va?
Nej. Inte särskilt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback