Jävla sjukvård!

Jag är så förbannad, uppretad och på hugget, det riktigt kokar i mig!!! FY FAN, rent ut sagt. FYY FAAAN!

Det började igår. Jag bad sköterskan som vaccinerade oss, att säga till läkaren att skriva ett intyg åt mig, som visar att jag får ta med mig injektionsgrejer till min utlandsresa. Det vore ju inte så skoj att fastna i en Egyptisk tull direkt... trevligare skulle man ju kunna ha. Förra året när detta intyg utfärdades, tillhörde jag Stadens medicinmottagning i och med min graviditet. Sen januari i år tillhör jag vanliga VC här på orten.
I alla fall... förra året var det inga som helst problem. Medicinläkaren skrev ut intyget och jag fick det direkt i min hand, utan att betala ett endaste öre.
Jag trodde det skulle vara gratis nu med.

Igår eftermiddag ringde vaccinations-sköterskan hem och sa att intyget nu fanns att hämta i receptionen på VC. Jättebra. Åkte dit imorse och skulle hämta det, jaha 250:- ville de ha för det. Nej nej, tyckte jag... Det ska inte kosta något. "Alla intyg kostar 250:-", sa den treeevliga sköterskan. Jag berättade att förra året var det gratis minsann och undrade om ngt hade ändrats from i år. Nej, det har alltid varit så här, svarade hon. Jag bad henne öppna kuvertet och vad står där? Jo, det står EN ENDASTE rad med bokstäver!
Aldrig att jag betalar för det om det absolut inte behövs!
så jag åkte därifrån, arg och irriterad. Hem till mamma, ringde pappa och frågade om han betalat för sitt intyg förra året. Nej, det hade han ju inte! Slog numret till Stadens medicinmottagning, frågade sköterskan om ett sånt här intyg ska kosta - "Nej, om vi utfärdar ett så tar vi inget för det". Jag frågade om hon kunde ordna ett, ja visst, sa hon - men grejen var ju sen att dom inte har mina journaler - eftersom jag blivit remitterad tillbaka till min VC.

Ringer min VC och säger att intyget ska vara gratis. De börjar forska om det.
Ringde tillbaka för 30 minuter sen, då den treeevliga... sköterskan svarar "Nu har vi pratat med Dr.X, han säger att det kostar 250:-. Det här är ett kort intyg". Vaddå, finns det långt intyg också undrar jag? Vad är skillnaden vill jag veta! Då säger hon "vänligt", Jag kan inte gå in på vad ett kort intyg är. Men det kostar iaf 250:-. Det är så det är".

Jaha, men.. Öh?, tycker jag. Blir snopen av hennes korta svar, jag hör ju dessutom att hon tänker "Jävla tröga, jobbiga patient.. lägg av nu!!".

Nu sitter jag här. Är så irriterad över detta. Jag vet, det är bara 250:-. Men 250:- för en rad med bokstäver, som dessutom är gratis från mitt länssjukhus, betalar jag bara inte!! "Men be dem de andra läkarna på Medicin skriva ut det åt dig då", sa hon. "Ja, det var ju det dom skulle göra. Men eftersom dom inte har min journal kan de ju inte intyga något", svarar jag uppstudsigt tillbaka. Det borde väl hon ha vetat att dom inte har mina journaler, eftersom det är VC jag tillhör!!! *ännu mera morr* SUCK!

Har man inte rätt till att få en sak förklarad för sig? Har dom rätt att bara avfärda en med ett svar som lyder: "jag kan inte gå in på vad ett kort intyg är. Men det är såhä det är"? Jag trodde man hade den rättigheten, att få reda på VAD och VARFÖR och vad SKILLNADEN är man betalar för?

Jävla sjukvård, rent ut sagt! Blir så trött...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback