Larm

Vet inte om jag har gjort något dumt nu... Men nyligen sade jag upp vårat husalarm. Vi har tyckt att det varit onödigt eftersom vi alltid glömmer att slå på larmet när vi lämnar huset. Det som däremot har varit skönt är att i larmet så har det ingått brandlarm med direktkoppling till SOS alarm.

Eftersom jag alltid har otur... så skulle det inte förvåna mig om jag nu gjort årets dummaste val genom att säga upp larmet?!

Anledningen till att vi haft larmet är att jag som är så mörkrädd ville ha överfallslarmet. Man trycker på en knapp och väktare skickas ut. Men eftersom jag ändå _aldrig_ sover själv här hemma, så är ju det helt onödigt!
Vi fick larmet av mina föräldrar då vi flyttade in, men nu när vi själva betalar.. känns det faktiskt lite onödigt. Samtidigt som jag vet att 4.000:-/år är en billig livförsäkring för hela familjen. Svårt det här....... !

Förstår ni hur jag tänker, eller är jag helt ute och cyklar?

Kommentarer
Postat av: Jennie

Eftersom vi bor som vi gör så anser jag att larm är totalt onödigt för vår del. Men vi hade inte heller larm när vi bodde i förra huset. Dekaler har vi, både här & där. Det finns ett securitaslarm i huset som vi skull kunna börja abonnera på om vi skulle vilja men jag tror personligen inte på den där falska (ja, enligt mig) tryggheten som ett larm ger.
Nästan alla elmätare till villor sitter utanför huset och i alla dessa elmätare finns huvudströmbrytare... jag är rätt övertygad om att larmet slutar fungera om elen stängs av. Jag menar - hur smart är det? Och om JAG vet det - så vet väl tjyvar det?
Vi hade larm i huset jag växte upp i. En dag låste pappa med larmnyckeln när han gick. Jag var hemma. Det hade han visst missat. Vi hade en ganska kraftig tjutgreja & det var inte kul. Ett par gånger låste pappa in vår hund med larmet på - STACKARS hund!
Nej men asså... jag menar inte att tok-trakka ner på larm... men jag håller inte med dig i att larmet som sådant är en livförsäkring för familjen. Och jag håller verkligen inte med om att det är billigt. För fyratusen om året kan du köpa MÅNGA saker att säkra ditt hus med rent fysiskt (tänker på nått program jag såg på tv för nått år sen).
Larmföretagen har ganska bra jourtider & ganska fina bilar. De tjänar bra med pengar på folks rädsla. De marknadsför sig som att de på nått sätt säljer trygghet, men jag tycker inte att trygghet, som ju är ett verb, går att sälja.
Så nej, du är inte ute och cyklar. Tycker jag inte.

2007-08-08 @ 17:20:36
Postat av: Sara

Jennie: skönt att höra att jag inte är ute och cyklar! :)
Det känns som att vi har gjort rätt i att säga upp larmet. För 4.000:-/år lär man få rätt sjyssta baseballträd.............. bara skoja.
På något konstigt vis är jag ändå glad över att vi hade larmet när vi flyttade in. För säga vad man vill om denna falska trygghet... det hjälpte och lugnade mig. Då. Just det där överfallslarmet gjorde att jag kände mig lugnare. Huslarmet som sådant, det har jag aldrig brytt mig om. Men för att få det där överfallslarmet, var man visst tvungen att köpa hela larm-kittet. Sen att mamma köpte till särskilda husdjursdetektorer och andra onödiga grejer, det får stå för henne! :) Säljaren hade en lucky day helt enkelt.. hehe.
Det där du skriver om huvudströmbrytare är en bra tanke, fast de flesta larm funkar ju på så vis att om strömmen bryts, får SOS en indikation på det och ringer upp kunden. Svarar ingen skickas det ut väktare (det vet vi.... för det har vi själva provat på..... När väktarna kom satt vi och åt hämt-thai-käk ute i trädgården och hade det så bra så. Dom kom i värsta racerfarten och var helt seriösa! :))
FAST! om man inte bor jäkligt nära SOS-larmcentral så fyller ju larmet egentligen ingen större nytta ändå - för när väktarna kommer efter 10 minuter, så är förmodligen tjuvarna redan borta..... Så summa summarum: varför ha larm?! ;)
Kram!

2007-08-08 @ 19:28:08
Postat av: Jennie

Ah! Smart att de åker om strömmen bryts! :D Men 10 minuter - det låter snabbt ju. Det skulle ta minst 30 för nån att åka hit - bergis. :P
Bara för att vi skriver om larm så slutar batteriet i brandvarnaren i hallen att fungera PRECIS JUST NU och piper & piper! :D
Kram!

2007-08-08 @ 20:07:25
Postat av: Sara

Ni behöver ju definitivt inget larm, ni har ju schäfrar.. och då är det nog ingen frivillig som vill försöka ta sig in till er på obestämd tid! :)
En grej som stör mig är att när jag ringde och sa upp larmet, så försökte telefonkillen genast med sina försäljningstrick - det kan jag ta, inga problem! Det hade jag till och med räknat med.. MEN, när han säger: "ni får ju inte behålla dekalerna ni har på fönstren. Det är våran egendom och jag kan tala om att dekalerna, de är viktigare än själva larmet. De håller tjuvarna borta. Så att nu när era dekaler tas ner, kan jag ju inte lova att något inte kommer hända... "
HALLÅ? Får man säga så? Är inte det ett jävla lågt försäljningstrick? Tycker iaf att det är fult gjort o säga så. Verkligen skrämselpropaganda.
Sen stör jag mig på en sak till.. orkar du? :)
I telefonen fick jag svara på varför vi skulle säga upp larmet och den frågan hade jag också räknat med. Eftersom de var tvugna att ha en skriftlig uppsägan så mailade jag in den och får en bekräftelse på att den är registrerad. Nu undrar han som tagit emot mitt uppsägningsmail, varför jag säger upp larmet?! "Har inte våran service o tjänster varit till belåtenhet?". Jag svarade: "det finns så mycket mer än erat larm som påverkar ens livssituation och de val man gör här i livet".
Idag kom det hem med posten en bekräftelse på att uppsägan var mottagen och att vårat larm går ut XX. Vidare läser jag att " Vi kommer snart kontakta er för att fråga vad eran uppsägan beror på"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HALLÅÅ! Nu får de väl ändå ge sig! Hur många gånger ska man behöva svara på den frågan????? *upprörd*
Nu ska jag gå och hänga tvätt i tvättstugan där alla getingar huserar. Hade Anticimex här igår och de skulle göra en getingsanering på getingboet innanför huspanelen. Bara det att nu har getingarna ändrat flygriktning och flyger IN i huset istället för ut som de gjorde förut! Imorgon är det jag som ringer anticimex igen, de får fasen se till att komma ut på stört. Tänk om barnen skulle bli stuckna! De får inte vara i källaren nu och dörrarna till tvättstugan är stängda.. men vem vet om någon ändå hittar ut!!!!!!

2007-08-08 @ 20:19:03
Postat av: Jennie

Jodå, jag orkade ;)
Vilket jobbigt företag! Vilket är det?
På våra dekaler står det att det är securitas egendom, men vem fan orkar åka ända till oss för att ta dem! :P Dessutom så trodde/hoppades de väl att vi nya ägare till huset skulle använda deras larmtjänst, vad vet jag. Jävla snubbe! Så himla lågt! :(
Getingar är apläskiga. Jag är allergisk mot dem så jag har verkligen panik på dem och nu när jag har sett hur Ronja reagerar på myggbett så gissar jag att även hon är känslig/allergisk mot getingar eftersom hon är lika känslig på myggbett som jag är :( Stackars lilla Ronja är alldeles rödprickig och svullen och sönderkliad :(
Ja, det är bara att se till att anticimex kommer el bumso och FIXAR. Sen får du väl ställa getingfällor här och där så att de inte ger sig på ER!
Schäfrar ja... i juni tror jag det var så kom en gubbe som skulle byta ut nån greja i elskåpet och när jag klev ut på verandan var mannen på väg mot grinden för att öppna den (ceasar låg i gräset) sa han: i vanliga fall funderar jag inte ens på att gå in på en tomt när det är hundar lösa ute men den där ser så jäkla snäll ut & det enda han ser ut att vilja är att jag ska ta den där bollen han har och kasta den! :D Hahaha - vakthundar!!! :D :P :D
Kram igen! :)

2007-08-08 @ 22:12:21
Postat av: Sara

Jag förstår elgubben.... för om jag ska vara helt ärlig, så har jag aldrig tidigare tyckt en schäfer varit fin....... (f´låt, f´låt ;)), men C han bara utstrålar något!!
Om ni inte har vakthundar, så har ni ju även älgar på tomten och dem vill man ju heller inte komma öga mot öga mot direkt... Nu är inte dom hos er varje dag kanske... men när det kommer ett gäng nästa gång så kan ni ju fånga in dem (M kan väl bygga en älghage) så har ni vaktälgar! Inte alla som har det. Sen är det bara o hålla en tumme att inte Naturskyddsföreningen hittar ut till er...
Getingar. Jag är tack o lov inte _rädd_ för dem.. men jag kan tänka mig att jag också är allergisk mot deras gift då jag får ENORMA blaffor av myggbett. Första sommaren med M minns jag att en släkting frågade om han slagit mig, för jag hade stora blåmärken på min kropp... hm. Jag hoppas innerligt att vi (och ni!) slipper få något stick.
Larmföretaget vi har är Sector alarm.
Näe, NU ska jag sova!!!!

2007-08-08 @ 22:47:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback