Värk

Min huvud/nack-värk blir ju inte bättre av att det är mycket annat att tänka på.

Vi letar hus eller tomt att bygga på. Känns som att det kommer gå fortare att hitta ett ledigt hus än en tomt.

Det här huset vill jag titta på, fast det är främst enplans (och helst vinkelhus) vi är intresserade av. Men det sägs ju att man måste gå på många visningar innan man hittar rätt, så vi tänkte sätta fart nu. :)

http://www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3738985&service=hemnettodn&caller=main&area=20&kommun=284&oresundssok=&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/

Jag har två områden i Västerås som jag mer än gärna vill bo på, det är antingen i Barkarö (där huset finns som jag länkar till) eller Tidö-Lindö. Tyvärr blir det nästan aldrig något ledigt ute på Tidö-Lindö. Tror det finns lediga tomter i Barkarö, men då kommer det kosta alldeles för mycket så då får man ifrågasätta om det är försvarsbart att bygga nytt...


Kommentarer
Postat av: Anna

Åh, Barkarö åkte vi genom för ett par veckor sedan, SÅ fint. Jag sa också att jag ville bo där då. :) Svårt att hitta hus där dock, så det är bra att jag kan tänka mig att bo på flera ställen, det viktigaste är att det är på landet.

Varför vill ni flytta? Har inte ni renoverat och grejat?

2007-08-10 @ 09:18:41
Postat av: Sara

>Varför vill ni flytta? Har inte ni renoverat och grejat?
Vi vill flytta av många olika anledningar... :)
Detta med en ev. flytt är inget vi kommit på igår eller så, utan vi har under en period letat efter lediga tomter för att bygga eget - men det finns ju INGA!!! :(
Vi vill inte ha flerplanshus, utan ett lättskött enplans. Vill även ha mindre trädgård. Ett nyare/nytt hus för att slippa mycket "fix" som det är med ett gammalt hus. Mindre "fix-tid" ger mer tid åt barnen.
Främsta orsaken till att vi vill flytta beror på att vi (läs Max) inte orkar ta hand om huset o trädgården själv. Jag förstår honom till fullo! Och jag är inte villig till att hjälpa till heller.... ;)
Njaa, joo, vi har renoverat lite... Men det är inget som hindrar oss från att flytta?!

2007-08-10 @ 09:36:15
Postat av: Jennie

Tidö-Lindö ringer nån klocka hos mig, men kan inte riktigt säga varför. Kanske har jag varit där nångång. Kanske har jag tittat på nått ställe på hemnet där nångång. Det låter fint iallafall. Barkarö låter också fint :) (Barkar-ö, barka-rö, bark-arö, bar-karö... det är kul med ord/namn man kan säga på massa olika sätt... att jämföra med mus-kö :P)
Ni är väl medvetna om att även nya hus också behöver tas hand om? ;) Och att den nya tomten förmodligen också vill få lite kortare grässtrån ibland? :)
Vi renoverade och fixade massor i vårt Huddingehus men det hindrade inte oss att flytta (det roliga var att vi "gjorde om" halva trädgården nån månad innan vi sålde eftersom vi inte hade några planer på att flytta!).
Även om man har gjort grejer i huset så måste man ju kunna röra på sig om man vill & det är ju lättare att sälja ett hus som det är fixat i + att man förmodligen har trivts bättre när man bott där pga att man har fixat :)
Har inte sådär överdrivet mycket mer att tillägga än ett stort LYCKA TILL! :D
Massa kramar!

2007-08-10 @ 15:52:02
Postat av: Sara

Jennie: absolut är vi medvetna om att nya hus också behöver ha lite omvårdnad! :) Men inte som det vi bor i nu.. det är ifrån 1937. Det är vinklar och vrår, som försvårar tex städning. fönstren är såna där gamla fönster med riktiga spröjs.. och de börjar bli dåliga och dragiga. Inte så det är panik, men inom några år skulle vi behöva byta ut dem. De skulle om inte annat behöva målas om.. och behöver fönstren målas på en vanlig, enkel enplansvilla.. så krävs det inte lika mkt jobb. Jag menar, man behöver inte hålla på och klättrar hööögt upp på en stege eller så.
Gräsklippningen sköter oftast Max och han tycker väl det är lite jobbigt i och med allergin.... Nu har ju vi mycket, mycket mindre tomt än er, men för oss är det mycket att klippa 1.500 kvm med vanlig gräsklippare (japp, vi är bekväma!). Vill inte köpa en åkgräsklippare heller, eftersom vi har alldeles för mycket träd, buskar, blommor för att komma åt.
På vintern är det jobbigt att skotta snö! Måste ju skotta bort till garaget och eftersom vi har grusgång, så kan vi inte köpa en snöslunga heller.. :( (det skulle förstöra källarfönstren).
Ett nytt hus har förhoppningsvis inte gamla gjutjärnsrör som är dåliga och behöver bytas ut :)
Alltså vi är inte främmande för att fixa med en del saker.. men som vårat hus + trädgård är nu, krävs det alldeles för mycket av oss för att det inte ska rasa ihop/falla sönder - och det är jobbigt att orka med något som man inte är så intresserad av.
När vi köpte första huset tyckte vi det var JÄTTEKUL att renovera och fixa, det var med en sån glädje vi gjorde det (då hade vi bara Edward också). Nu tar båda barnen så mkt tid + att det är dem vi vill prioritera. Och OM vi köper ett nytt hus, tar det iaf minst 10 år innan fasaden behöver göras något åt. Som vi har det nu skulle vi behöva byta ut hela huspanelen och måla huset - HUA!!!!!
Oj, vad mycket det blev. Det är nog bara för att det är ett högaktuellt ämne hemma hos oss nu! :)
Ha en bra helg!!
Kram!

2007-08-11 @ 11:33:30
Postat av: Jennie

Det var med glimten i ögat jag skrev frågan till dig och jag förväntade mig inte alls en uppsats av förklaringar från dig :)
Våra spröjsfönster är äkta fuskspröjs. Jag klickar enkelt bort dem när vi - sällan - gör rent fönstrena. Vår söta lilla åkgräsklippare skottar snön åt oss, vi har en greja som heter nått som jag inte kommer på just nu som vi sätter längst fram på den på vintrarna. Jo, nu kom jag på det. Plog heter det. Kvavt & gravidhjärna går inte bra ihop... haha.
Det är kul att titta på hus, att tänka hur det skulle vara att bo i dem & att drömma sig bort. Eller? :)
Nu sova middag ett litet tag innan Ronjan vaknar!
Kram!

2007-08-11 @ 14:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback