Vilken underbar lördag!

Solen har strålat hela dagen!!! Det var bara grillningen som fattades..

Jag och Edward åkte iväg till den lokala blomsterhandlaren, det är bara att konstatera att det är där de finaste blommorna finns. Alltså finaste = kvalitetsmässigt. Det blev 10 pelargoner, 4 snöstjärnor (mina favoriter! De var helt otroliga förra sommaren. Alla bara dog ut, för att efter någon dag tokblomma igen. Så höll de på tills in på hösten), 6 hänglobelior och 2 prästkrageblommor. Lobeliorna ska jag ha som "kRukutfyllnad", tror det blir bra.
Lite senare köper jag nog några hängblommor och har på trappen, har bara inte bestämt mig för vad än. Jag älskar blommor!! Och min senaste upptäckt är pelargoner! Jag har alltid tyckt det varit en kärringblomma (och det kanske det också är?!) och aldrig förstått tjusningen med dem. Tills jag för ett par veckor sedan köpte min allra första. Det är inte den "klassiska" varianten, utan en annan sort.. men visst ser man att det är Pelargon i den. Jag är helt fascinerad av hur många knoppar det kommer hela tiden! Den är vit och den är mitt lilla skötebarn! ;)

I alla fall. Pelargoner. Jag förstod aldrig tjusnigen med dem... men efter att ha sett dem i "alla" inredningstidningar i trädgårds/balkongreportage blev jag ändå lite nyfiken... och i det här fallet har reklamen verkligen sålt in sig hos mig! De har dekorerat så vackert omkring blommorna, matchat olika pelargonfärger med varandra på ett vackert sätt - ja, jag har helt enkelt blivit fast!! När jag väl började leta lite info på nätet om denna blomsort, visar det sig att det är MÅNGA som älskar pelargoner.. det finns stora forum för att enbart diskutera dessa blommor (jag har ej anslutit mig dit.. än). Och vet ni, det är faktiskt inte bara gamla mormödrar eller farmödrar som gillar dessa blommor! :) Men jag vet; TANTVARNING!!

Jag var duktig och klippte framsidan och ena sidan av gräsmattan. Svettigt blev det, men skönt att få göra lite nytta i trädgården.. jag gör ju inte så jättemycket där annars. Pratade lite om att någon dag investera (?) i en pool. Tror ni det är något att ha? Kommer man verkligen använda den? Tröttnar barnen när de blir äldre, eller är det ett säkert kort som går hem i vilken ålder som helst? Är det bara ett dyrt, meckigt och tidskrävande projekt? Känner mig lite kluven.

För tillfället är jag ensam hemma. Max drog till Sthlm efter lunchen, han kommer tillbaka imorgon. Min kära mor kommer snart och gör mig sällskap! :-)

Nu lite film och popcorn!

Kommentarer
Postat av: Popprinsessan

Jag har 4 st Pelargoner i köket och flera av mina kompisar har såna också. Det har nog ändrats med tiden, förr var det ju en riktig mormorsblomma, men jag har tror att det har ändrat sig med tiden.

2007-05-27 @ 11:00:40
Postat av: Anna

Jag gillar också pelargoner! Det är konstigt att vi alla vuxit upp med den som en tantblomma! Ogillade dem verkligen förut, men så för ett par år sedan hade grannen världens största och finaste på balkongen och sedan dess har jag ändrat inställning. De är hur fina som helst! Och det är jättefint att blanda flera olika färger! Tror jag ska inskaffa mig ett par själv faktiskt, känns lagom jobbigt att vattna. Och så verkar de vara ganska lättskötta? Jag har ju den dåliga ovanan att låta blommorna lida när jag själv lider, så de måste tåla att inte få någon omsorg. ;)

2007-05-27 @ 17:58:07
Postat av: Sara

Poppis: har du den "vanliga" sorten, eller någon annan art? Kan du inte slänga upp en bild i din blogg så man får se!! :)
Anna: åk till Arne här på orten, han har jättefina pellisar! Både små och lite större!
Har ingen aning om ifall de är lättskötta eller ej. Min favvopella som står i köket, den måste jag vattna varje dag?! Den mår prima och idag såg jag ännu fler knoppar som är på G! Synd att jag inte har ngn kamera så jag kan visa er hur fin den är!

2007-05-27 @ 19:32:48
Postat av: Poppis

Hm, det är nog den vanliga sorten. Har fått skott från mammas o mormors pelargoner. Röda är de, dock bara en som blommar än så länge. Jag slänger upp en bild på den senare. Det är superfint, fick även en mörkröd av mamma förra helgen och det är massor med knoppar på den.

2007-05-27 @ 23:29:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback