Allt under kontroll!

Har nu pratat med förskolan om det som hände igår. Imorse kom ena barnet till förskolan och sa förlåt. Allt är i sin ordning igen.

En ur personalen visste om det som hänt och hon kunde stå för att hon gjorde fel igår. Som inte tog tag i det direkt, som inte "tvingade" ena av de två barnen att säga förlåt.

Ena killen som spottade E i ansiktet är ett riktigt problembarn. Bara hoppas de flyttar härifrån... Att det behövs extraresurser i personalen när barnen är FEM ÅR är inte klokt. En av pedagogerna sa att det är då det börjar för många "stökbarn", sen följer det hela skolgången. :(

Världen är hård.

Kommentarer
Postat av: Anna

Fast usch. Tänk om det var Edward som var "stökbarnet" och att personalen pratade om honom bakom din rygg som de gjorde om "stökbarnet" med dig. Tycker det var lite oprofessionellt jag.. Och att säga att de går snett vid 5 års ålder.. Det beror ju ofta på något, inte ska man redan konstatera att det är kört, att en del barn bara ÄR stökiga..

Trist det som hände Edward dock! Fattar inte hur det har gått till det där, att barn blir elaka så tidigt!

2007-09-12 @ 18:06:56
Postat av: Sara

ALLTSÅ!!! Pedagogen pratade inte om just den här killen, så hon har alltså INTE pratat bakom ryggen på någon! Inte heller konstaterade hon att det redan är kört. Hon pratade rent generellt, av sina erfarenheter (vilket är bra många år)... att det är inte ovanligt att stöket börjar redan i småbarnsåldern och GIVETVIS beror det på något. Det är det extraresursen och psykologen försöker ta reda på, de vet en del, men de håller på och utreder. Vilket ju är BRA!
Om jag ser till de barn som jag vet är stökiga, så beror det inte på att barnen i sig själva är stökiga. Nej, dessa barn har varit med om någonting, skilsmässor, flytt hit och dit, en mamma eller pappa som byter partner som pyjamasar - ja, det är sant! Konstigt vore det om inte barnet tog ut det någonstans. Tyvärr så bryr sig inte en del föräldrar hur barnet agerar mot andra barn (vilket man ser tydligt i t ex lekparker eller när man pratar med dem). Har föräldrarna den inställningen och är av den "naturen" - ja, då är det inte så konstigt att det fortsätter högre upp i åldrarna. Tycker inte jag iaf.

2007-09-12 @ 19:49:30
Postat av: Anna

Fast ni pratade ju om det i det sammanhanget, då blir det väl ändå honom man har i åtanke? Jag har varit på min partnerskola idag, där det finns alltför många lärare som beter sig felaktigt, därför är jag extra känslig angående detta just nu. :)

Nej, om föräldrarna till barn som har det jobbigt på något sätt, inte bryr sig om det är det inte det minsta konstigt att det fortsätter upp i åldrarna. Tyvärr finns det dock alldeles för många (som på min partnerskola t.ex.) som tidigt stämplar ungarna, ibland enbart genom syskonrelationen, och då får de aldrig någon chans, eftersom skolan fortsätter ända upp till 9:an. Tänk dig att vara på samma skola ända från förskolan och stämplas på det sättet och sen ALDRIG få någon chans till nystart! Terrible!

2007-09-12 @ 20:04:15
Postat av: Sara

Jag tänkte på P som gick i våran klass... Jag minns honom som väldigt, väldigt stökig av sig! Vi slogs ju inte ihop förräns 4:an, så jag vet ju inte hur han var i lågstadiet. Men minnet av honom var att han var stökig hela skolgången, iaf till 9:an.
Jag tänker även på A Wa, när hon kom till vår klass i 2:an fick hon med hela klassen på en massa dumheter....
För henne var det också stökig skolgång, om inte hela skolgången och lite till...
Jag ser till Max, han var stökig ända från klass 1. Pågick hela skolgången, men ändrades iofs när han började gymnasiet.
När vi hade det tufft med en av Edwards kompisar, vet jag att M´s mamma nämnde någon liknande parallell med att hon haft stökiga barn redan i förskolan, som senare i skolan också har varit "härjiga".
Men givetvis ska man inte dra alla över en kam och definitivt inte döma ut något barn som bara är 5-år. Men _jag_ tror ändå att i EN DEL fall, så är det säkert så... Tack och lov så går det ju att göra någonting åt, men då måste föräldrarna vara engagerade i barnet. Man måste ORKA, vilket inte är helt lätt ibland. Men viljan att förändra, få det bättre, måste finnas där. Annars är det nog rätt kört.

2007-09-12 @ 20:05:48
Postat av: Sara

Det var jag som frågade rakt ut om det är vanligt att 5-åringar kan vara så här grymma mot varandra. Fick då förklarat för mig att många gånger är det inte illa menat, även fast vi vuxna tycker att beteendet är det. Men för små barn behöver det inte betyda något elakt... Det köper jag! (dock köper jag ju inte beteendet!). Jag pratade om att jag var så förvånad över att 5-åringar redan har börjat med såna här dumma fasoner. Vi pratade om mognadsprocessen, utvecklingen, hur hemförhållanden påverkar etc. Rent generellt, INTE hur pojkens mognad, utv., hemförhållande var..
sen VARFÖR detta kom upp på tal, ja det har ju såklart att göra med denna händelse!! Men att det var just den här pojken vi pratade om, det uppfattade inte jag det som och inte heller mamma A och inte ens fröken. Det lät verkligen inte så i diskussionen vi förde.
Ja, tyvärr finns det lärare, chefer, läkare (!!), sjuksköterskor, handläggare etc.. som beter sig väldigt felaktigt. Tyvärr!
Det där med stämpling är ju såklart fel. Vilket jag har fått bevittna genom att vara lillasyster till en mycket busig Daniel! ;)
Stämpling av barn/människor i ö h t är otäckt! Det sker nog alltför ofta, tyvärr.
Vad är det till för värld man har satt sina barn,
undrar jag ibland.

2007-09-12 @ 20:14:47
Postat av: Anna

Fast om man jämför med dagens ungar tycker jag inte att Patrik var särskilt stökig.. Tror däremot att uppmärksamheten han fick gjorde det värre. Eftersom övriga var relativt snälla fick ju han ta på sig allt och då kan det ju knappast bli bättre. På lågstadiet har jag inget minne av att han var stökig överhuvudtaget, då tyckte vår lärare att även jag och Tina var stökiga, men hon stod inte ut med självständiga elever.
Hur som helst så hade ju Patrik många problem hemifrån, så det hade ju kunnat åtgärdas om de satsat i tid tror jag, även om bakgrunden som påverkade honom alltid fanns där.

2007-09-13 @ 06:50:32
Postat av: Anna

Nej på förskolan kanske barn inte menar att vara elaka, det bara gör saker utan att tänka sig för? Tror inte att ungarna tänkte "nu ska vi gå och spotta saft på Edward!" Trist bara att personen som råkar ut för det inte tar lika lätt på det.

2007-09-13 @ 06:55:14
Postat av: Sara

>då tyckte vår lärare att även jag och Tina var stökiga
Hehe.. man kan ju vara stökiga på olika sätt! ;) Tror inte ni sprang runt och lärde andra barn hur man bäst dödar och slår dem?!
Nej, en 5-åring brukar inte vara direkt taktisk elak, även om själva beteendet eller händelsen ses som det av oss vuxna. De testar gränser, får idéer och vill prova dem, de gör fel, beter sig dumt utan att egentligen förstå innebörden av det de gör. MEN, de är ju inte helt utan förståelse heller.......

2007-09-13 @ 07:43:08
Postat av: Anna

Haha, näe det gjorde vi inte, men inte Patrik heller? :) Tina och jag var mest uppkäftiga och gjorde lite som vi ville. Synd man inte fortfarande är så, det skulle behövas.

2007-09-13 @ 17:13:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback